Professionel blogger?

Act Like a Professional

I Danmark er det ikke helt så udbredt at man får løn for at blogge, som det er i USA. For mig var det helt tilfældigt at jeg skulle blive tilbudt det og siden er det så steget mig til hovedet. Jeg vil være professionel blogger! Jeg vil tjene en fuld månedsløn på at skrive dagligt på Internettet (og nej, jeg har ikke tænkt mig at skifte til journalist-uddannelsen). Jeg må være blevet skør af at sidde for meget foran skærmen, tror du ikke?

I USA er der en del, der har fundet formlen for indtjening på at blogge (hvilket især er baseret på reklamer), og jeg har læst flere steder, at de kendte bloggere spår, at der kommer flere betalte jobs indenfor blogging med fast løn. Det vil sige, man ikke står med usikre reklameindtægter som eneste indtægt, som en selvstændig blogger gør – den slags usikkerhed bryder jeg mig ikke om. I Danmark er der vist ikke mange fuldtidsbloggere – hvis der da er nogen, som kan hive en hel månedsløn hjem på det. Jeg har ikke set nogle tal.

Sandheden er jo nok også at blogging stadig er for de unge, de kommunikationsuddannede og de tekniske i Danmark. Hvis man stopper 100 mennesker på gaden, hvor mange af dem ville så være bloggere eller bare vide hvad en blog er? Og hvor mange ville rulle med øjnene, hvis du fortalte dem, at du var professionel blogger? Jeg kan forestille mig at det er ca. samme reaktion, som man får, når man siger man er datalog. Faktisk ville det sidste også være sandt i USA – bare læs Lorelles historie om hendes tur til tandlægen.

At blogge om at blogge er også fuldstændig mainstream i USA – alt for mange gør det. Jeg har netop overvejet om der overhovedet er noget jeg kan bidrage med til en verden med alt for mange blogs om blogs. Jeg bestemte mig for at blogge på dansk for at få en niche (hvilket er det alle de store bloggere råder en til).

Hvor mange danske blogs på dansk om at blogge eksisterer der? Jeg er ikke stødt på ret mange som eksklusivt behandler det at blogge. Der er masser som handler om Web 2.0 og om at skrive, men hvor mange omhandler kun blogs? De fleste blogs behandler emnet at blogge en gang imellem, men ikke noget konsistent.

Jeg har også overvejet at starte en blog på engelsk – for mig er sprogvalget ligegyldigt, men det er altid kommet til, at jeg ikke har kunnet finde ud af, hvad jeg kan bidrage med til den engelsktalende blogosfære. Det jeg ved, jeg kan bidrage med her på bloggen, er at være lokal og dansktalende (og lidt teknisk og akademisk).

5 kommentarer

  1. Det lyder da spændende med din ide om faktisk at kunne leve af at blogge.
    Problemet er vel at Danmark er et så lille land og sprogområde er det kan blive meget svært at få til at løbe rundt (hvis det skal være banner/reklame-finanseret).
    Ellers er det vel hos de mere traditonelle medier man kan komme på lønningslisten som blogger (hos Politikens Weblog.dk, på Berlingske / Business.dk – og altså dig selv hos Version2 ?).
    Og så skal man jo også have et godt tema at skrive om. At blogge om at blogge bliver måske lidt for uinteressant / selvsvings-agtigt?

    På Overskrift.dk har vi forsøgt at samle en liste af “metablogs”, altså blogs som overvejende handler om det at blogger(!):
    http://overskrift.dk/emne/263

    Ja, og så er der jo vores egen blog
    http://blog.overskrift.dk
    som dog som du selv påpeger handler om andet, Web.20, end kun blogging

    Anyway, skal blive spændende at følge din blog – jeg subscriber nu ….

  2. Jeg er heller ikke vild med ideen om en reklamefinancieret blog – som jeg også skriver i indlægget så er den slags en alt for usikker indkomstkilde. Og du har ret i at Danmark nok også er for lille til den slags.

    Når jeg skriver, at jeg vil være fuldtidsblogger, så er det ikke ved at blogge om at blogge – det er et middel til at forbedre min viden om at blogge, så jeg kan blive en endnu bedre blogger. Jeg vil meget gerne blogge mere, som jeg gør på version2 og jeg tror at som flere firmaer får øjnene op for blogs som middel til dialog med deres kunder vil der være flere interessante bloggerjobs at få. Det er en af dem jeg gerne vil have fat i – for et softwarefirma, så jeg kan bruge min datalogiuddannelse. Alternativt vil jeg gerne arbejde for en af de traditionelle medier, som du skriver om – mere end jeg gør nu.

    Jeg er utrolig glad for at du kan li’ bloggen – jeg abonnerer også på blog.overskrift.dk :-). Og jeg skal til at kigge jeres metablogs igennem for at se om der nogle interessante, som jeg ikke kender i forvejen.

    Vi læses ved.

  3. Så fik jeg kigget listen med meta-blogs igennem. Udover dem jeg kendte i forvejen, så var mange af blogsne inaktive (og nogne havde aldrig været aktive) – det kan være I skal have opdateret listen, Stefan?

  4. Vildt spændende. Og bliv endelig ved med at skrive på dansk. Jeg er multimediedesigner studerende, og mangler ofte information om det du skriver om, så fra nu af, læser jeg med på din blog. Dejligt at jeg fandt den!

  5. Tak for rosen, Katrine.

    Det er utroligt motiverende at få den slags kommentarer. Tusind tak!

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

